M/S STORHOLMEN

M/S Storholmen byggdes 1896 och har en intressant historia. Hon byggdes av järn på klink i Oskarshamn av Oskarshamns Mekaniska Verkstad.

Hon var byggd för ett Danskt rederi. Efter några år såldes hon tillbaka till Sverige och har gått i trafik i Gävle under namnet Bomhus II. Under första världskriget blev det ont om kol och hon såldes därför till sockerbagare Lundevall i Enköping. Båten fraktade då ut gäster till världshuset Fagerudd i Mälaren. Detta blev också båtens nya namn.

Tio år senare såldes hon till Holmsund i Norrland och fick heta Döbeln.

Sedan såldes båten 1933 till kapten Edman i Ljungskile och fick namnet Storholmen. Hon sattes i trafik mellan Ropsten och Viggbyholm i Stockholms skärgård.

Efter några år kom hon ner till Göteborg och gick i trafik i skärgården innan hon såldes 1938 till Lennartsfors i Dalslands Kanal. Den trafik som hon kanske har blivit mest känd för.

Båten var en ångslup fram till 1951 då hon fick sin första dieselmotor, en Dutz. Numera sitter det en Volvo Penta i henne. 

1969 förlängdes hon med 3 meter och 1973 fick hon en ny styrhytt.

Fartygsfakta:

  • Passagerarkapacitet 100 personer.
  • Byggd 1896 på Oskarshamns Mekaniska Verkstad.
  • Fartyget är 22,50 meter långt och 3,99 meter brett. Max djupgående är 1,91 meter.
  • Normal fart ca 6 knop, maxfart 10 knop.
  • 2 däck
    • Huvuddäck med sittplatser utomhus och under tak.
    • Fördäck några trappsteg lägre med ståplatser.
    • Nedre däck med restaurang och kök.
  • 100 sittplatser på däcket.
  • Restaurangen ombord tar 48 gäster som kan njuta lokalproducerad mat och dryck. Vi har fullständiga rättigheter. Kaffebuffé finns för självbetjäning på däck. (Endast kontant betalning)
  • 1 toalett finns akterut på däck.
  • Handikappanpassad ombordstigning. Endast på förfrågan. Ner till restaurangen är det en bred trappa med bra ledstänger. Toaletten är ej handikappanpassad.
  • Fartyget uppfyller EU:s nya krav på sjösäkerhet, bl.a. vad gäller stabilitet och brandsäkerhet. Flottar och räddningsvästar för 109 personer finns ombord.
  • Storholmen har en Volvo Penta dieselmotor på 150 hk.
  • Jungfrufärd 3 juni 1896 mellan Oskarshamn och Köpenhamn. 

Redo att boka resa?

Njut av en avslappnande dag på Dalslands Kanal tillsammans med oss på Storholmen och Dalslandia.

Om du vill veta mer är du alltid välkommen att kontakta oss.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram